Veelgestelde vragen

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een website of app, waarin je digitale informatie over je eigen gezondheid bij kunt houden en actief aan de slag kunt gaan met je gezondheid. Een persoonlijke gezondheidsomgeving is wat anders dan een patiëntportaal van bijvoorbeeld een ziekenhuis of apotheek. Ian een persoonlijke gezondheidsomgeving kun je jouw medische gegevens van verschillende zorgaanbieders verzamelen en beheren. Maar je kunt deze ook delen met bijvoorbeeld andere zorgaanbieders. Meer informatie over PGO’s kun je lezen op https://www.medmij.nl/pgo/.

MedMij is dé Nederlandse standaard voor het veilig uitwisselen van gezondheidsgegevens tussen jou en zorgaanbieders. MedMij is dus een soort keurmerk. Alle persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) die aan de MedMij-veiligheidseisen voldoen, mogen het MedMij-label gebruiken. Kijk op MedMij voor meer informatie. 

PGO staat voor ‘Persoonlijke Gezondheidsomgeving’. Als een PGO een MedMij-label heeft, dan voldoet deze persoonlijke gezondheidsomgeving aan hele strenge veiligheidseisen. 

Meer info over MedMij lees je op https://www.medmij.nl/medmij-label/.  

 

Kijk op https://www.medmij.nl/pgo/ om te zien welke persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) allemaal voldoen aan de MedMij veiligheidseisen en die gekoppeld zijn aan Volgjezorg. 

'Ja’ betekent dat de zorgaanbieder je gegevens succesvol heeft opgevraagd bij het Landelijk Schakelpunt. Hij heeft je gegevens dus kunnen bekijken. 

‘Deels’ betekent dat je zorgaanbieder niet bij alle zorgaanbieders, waaraan jij toestemming hebt gegeven, jouw medische gegevens heeft ontvangen. 

‘Nee’ betekent dat de zorgaanbieder je gegevens bij geen van de zorgaanbieders, waaraan jij toestemming hebt gegeven, heeft kunnen bekijken. 

In de kolom ‘Details’ vind je meer uitleg over de situatie. De redenen die daar worden getoond worden hieronder uitgebreider toegelicht. 

Bij de gebeurtenis ‘Opvraging’ 

  • Je zorgaanbieder is vanuit zijn functie niet geautoriseerd om je gegevens op te vragen. Een zorgaanbieder mag alleen gegevens opvragen via het Landelijk Schakelpunt als hij in het bezit is van een speciale pas met wachtwoord. Het specialisme van de zorgaanbieder bepaalt of hij toegang heeft tot het Landelijk Schakelpunt. Lees meer over veiligheid en privacy

  • Je hebt (nog) geen toestemming gegeven om jouw medische gegevens te delen. Een zorgaanbieder mag, in het kader van je behandeling, jouw medische gegevens opvragen via het Landelijk Schakelpunt. Maar als je geen toestemming hebt gegeven aan je huisarts en/of je apotheek voor het delen van jouw medische gegevens, dan ontvangt je zorgaanbieder ook geen gegevens. Lees meer over toestemming regelen

  • Je zorgaanbieder zit niet in het regionale samenwerkingsverband. Het Landelijk Schakelpunt is opgedeeld in 44 regio’s. Zorgaanbieders mogen alleen binnen die regio’s gegevens met elkaar uitwisselen. Lees meer over regionalisatie. 

  • Er is een technische fout opgetreden. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het netwerk of het zorginformatiesysteem van één van je zorgaanbieders niet beschikbaar was. 

Bij de gebeurtenis ‘Overdacht’ 

  • Er is een technische fout opgetreden. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het netwerk of het zorginformatiesysteem van één van je zorgaanbieders niet beschikbaar was. 

Via je Persoonlijke Omgeving kun je zien aan welke zorgaanbieders je toestemming hebt gegeven om jouw medische gegevens te delen met andere zorgaanbieders. Dit zie je op het overzicht Toestemmingen. 

Op je overzicht Uitwisselingen kun je zien wie jouw medische gegevens heeft bekeken. 

Sluiten
Sluiten

Inloggen/registreren

Ik heb nog geen toestemming gegeven om mijn medische gegevens te delen

Toestemming regelen