Veelgestelde vragen

Het beste en snelste is om zelf contact op te nemen met de betreffende zorgaanbieder. Jouw zorgaanbieder is verantwoordelijk voor het aan- en uitzetten van jouw toestemming. Komt je er niet uit met je zorgaanbieder, neem dan contact op met Volgjezorg.

Mogelijk is jouw online verzoek tot het aanzetten van je toestemming nog niet verwerkt door jouw zorgaanbieder. Het beste kun je contact opnemen met jouw zorgaanbieder om na te vragen waarom je toestemming nog niet verwerkt is. Jouw zorgaanbieder moet de toestemming verwerken in zijn computersysteem. Dat kan Volgjezorg niet doen. Heeft je zorgaanbieder problemen met het verwerken of wil hij deze niet verwerken? Neem dan contact op met Volgjezorg. 

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk is jouw zorgaanbieder van naam veranderd of overgestapt op andere computersystemen. Jouw toestemming wordt dan overgezet op de nieuwe (bedrijfs)naam of computersystemen. Dan krijg je een melding en lijkt het alsof jouw toestemming opnieuw is gegeven. Heb je hierover vragen, neem dan contact op met jouw zorgaanbieder. 

Nee. Toestemming geven is een vrije keuze en geen verplichting. Jouw zorgaanbieder mag geen zorg weigeren als je geen toestemming geeft. Hou er wel rekening mee dat voor het leveren van goede zorg het belangrijk is om een zo compleet mogelijk overzicht van je medische gegevens te hebben. 

Meestal zie je maar één toestemming staan per zorgverlener.  

Soms zie je echter meerdere toestemmingen bij dezelfde huisarts in jouw overzicht. Dat is geen fout, maar komt door hoe het systeem van de huisarts werkt. In sommige systemen worden de gegevens in jouw dossier opgesplitst in een ‘samenvatting huisartsdossier’ en losse ‘medicatiegegevens’. Dan zie je dit als twee toestemmingen bij dezelfde huisarts. 

In andere systemen zijn die medicatiegegevens gewoon onderdeel van de ‘samenvatting huisartsdossier’. Als dat zo is, dan zie je slechts één toestemming bij de huisarts in jouw overzicht.  

Meestal betekent dit dat er wijzigingen in het systeem bij jouw zorgaanbieder zijn geweest. Jouw zorgaanbieder kan bijvoorbeeld zijn overgestapt op een ander programma waarin hij/zij jouw dossier bijhoudt. Ook kan het zijn dat jouw zorgaanbieder van naam is veranderd. Bijvoorbeeld door te gaan samenwerken met andere dokters of door een overname van een praktijk of apotheek. 

Wil je precies weten wat en waarom er iets is gewijzigd? Neem dan zelf contact op met jouw zorgaanbieder. 

Kun je je zorgaanbieder niet vinden? Controleer of je misschien een typfout hebt gemaakt. 

Weet je niet zeker hoe je de naam schrijft? Vul dan de eerste paar letters in van de naam, en zet er direct een * (sterretje) achter. Bijvoorbeeld: Zoek je op 'Jans*', dan zie je ook resultaten voor de namen 'Jansen', 'Janssens' Janssen-de Hoogh'. 

Vind je dan nog steeds niet de zorgaanbieder? Dan kan het zijn dat jouw zorgaanbieder onder een andere naam bij Volgjezorg bekend is. Bijvoorbeeld als er meerdere artsen in een praktijk werken. Neem dan zelf contact met jouw zorgaanbieder en vertel dat je toestemming wilt geven. 

Ja, dat kan. Hoe je dat precies kunt doen, lees je op de pagina Toestemming intrekken

Ja, je kunt op drie manieren toestemming geven:

  • Optie 1: Zeg het tegen je huisarts en apotheken
  • Optie 2: Geef hen een ingevuld toestemmingsformulier
  • Optie 3: Regel het online op Volgjezorg

Lees hier meer over op de pagina Toestemming.

Dat is afhankelijk van je zorgaanbieder. 

Als je de toestemming online regelt via je Persoonlijke omgeving, kun je je e-mailadres invullen. Je krijgt dan bericht als je zorgaanbieder de toestemming heeft verwerkt. 

Soms kan een zorgaanbieder de toestemming niet verwerken. Bijvoorbeeld omdat jouw gegevens niet overeenkomen met de gegevens in zijn systeem. Ook dan krijg je bericht. 

Als je het toestemmingsformulier zelf hebt ingeleverd bij je zorgaanbieder, kun je bij hem navragen of je toestemming is verwerkt. Je kunt dit ook zelf nagaan. Hiervoor kun je inloggen op je Persoonlijke omgeving en online je Overzicht Toestemmingen bekijken. 

Ja, dit kan. Op de pagina ‘Toestemming regelen voor iemand anders’ leggen we uit hoe dit werkt. 

Op je overzicht Toestemmingen zie je welke zorgaanbieders gegevens van jou delen met andere zorgaanbieders. Ook zie je vanaf welke datum zij dit doen. 

Via volgjezorg.nl kun je alleen toestemming regelen bij je huisarts en apotheken. Maar op jouw overzicht kun je ook andere typen zorgaanbieders tegenkomen aan wie jij mondeling of via een toestemmingsformulier toestemming hebt gegeven. Denk aan een medisch specialist in het ziekenhuis. Of een psychiater in een GGZ-instelling. Maar ook de arts verstandelijk gehandicapten in een instelling voor verstandelijke gehandicapten. Of een specialist in een instelling voor verzorging, verpleging of thuiszorg. 

Vertegenwoordig je een cliënt in een instelling voor verstandelijk gehandicapten? Ook dan is het belangrijk toestemming te regelen voor de uitwisseling van zijn medische gegevens. Lees naast de Volgjezorg-folder ook de bijlage 'Toestemming Arts voor Verstandelijk Gehandicapten'

Er zijn twee speciale toestemmingsformulieren die je kunt gebruiken: 

Nee, je geeft je huisarts en je apotheken één keer toestemming. Dan kunnen zij jouw burgerservicenummer aanmelden bij het Landelijk Schakelpunt. Andere zorgaanbieders kunnen jouw medische gegevens dan bekijken als dat nodig is voor jouw behandeling. Voor het bekijken van je gegevens hoef jij geen toestemming nodig meer te geven.

Dat kun je altijd navragen bij je huisarts en je apotheken. Ook kun je op Volgjezorg een overzicht Uitwisselingen opvragen. Daarin staat welke zorgaanbieders jouw medische gegevens delen en hebben bekeken. Zorgaanbieders mogen jouw gegevens alleen delen als je toestemming hebt gegeven. 

Ja, dat kan. Je kunt altijd bij je huisarts en apotheken aangeven dat je toestemming wilt geven. Zij kunnen dan alleen nog geen medische gegevens over jou delen met andere zorgaanbieders. Zij kunnen pas medische gegevens delen, nadat zij zijn aangesloten op het Landelijk Schakelpunt. Wil je hier meer over weten? Vraag het na bij je zorgaanbieders. 

Nee, niet via het Landelijk Schakelpunt. Als je geen toestemming hebt gegeven, dan: 

  1. Heeft je zorgaanbieder jou niet aangemeld op het LSP. Jouw BSN is dan dus niet bekend bij het LSP. 
  2. Mag een andere zorgaanbieder, die jou behandelt, wel jouw gegevens opvragen. Maar hij ontvangt niets. 
  3. Kun jij dit zien in jouw overzicht Uitwisselingen in je persoonlijke omgeving op Volgjezorg. Je ziet dan dat jouw zorgaanbieder een opvraging heeft gedaan, maar deze is 'niet geslaagd'. 

Bedenk wel dat zorgaanbieders soms gebruik van andere (regionale) netwerken dan het LSP om medische gegevens uit te wisselen met elkaar. Je kunt dit navragen bij je huisarts en apotheken. 

Nee, dat kan niet. Iedereen vanaf 16 jaar geeft toestemming voor zichzelf.

Sluiten
Sluiten

Inloggen/registreren

Ik heb nog geen toestemming gegeven om mijn medische gegevens te delen

Toestemming regelen